صفحه اصلی > هیئت مدیره و مصاحبه ها و مطالبات جامعه پرستاری و استخدامی : تعدیل نیروهای پرستاری که در زمان کرونا دست دولت را گرفتند ناجوانمردانه و به دور از انصاف است

تعدیل نیروهای پرستاری که در زمان کرونا دست دولت را گرفتند ناجوانمردانه و به دور از انصاف است

استخدام پرستاران امر استراتژیکی است

به گزارش باشگاه خبری پرستاران جوان؛ امین کوهساریان رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری تهران تصریح کرد: نیرویی که نگران حقوق آخر ماه خود است، معوقات پرداختی بعضا تا ۱۰ ماه دارد و رابطه کاری اش کوتاه مدت است نمی تواند آن چنان که باید ، برای سیستم تلاش کند. اگر نیازهای اولیه پرستاران خوب تامین نشود؛ ضربه اول به سلامت مردم وارد می شود. 

وی افزود: پرستاری یک پروسه است نه یک پروژه. پرستاران را باید به عنوان سرمایه نظام سلامت نگاه کرد. امروز و به خصوص با همه گیری کرونا این نگاه در سطح مدیران نظام سلامت دنیا جا افتاده است. اما متاسفانه در دوسال اخیر تعداد زیادی از این سرمایه های ناب انسانی را با مهاجرت ایشان به کشور های حاشیه خلیج فارس، کشور های اروپایی و… از دست دادیم. پرستاران در دوران کرونا توانمندی خود را در مدیریت بحران نشان دادند و عشق و ایثار پرستاران بر همگان روشن شد. حال نوبت مسئولین امر است که اجر پرستاران را با استخدام و تبدیل وضعیت پرستاران طرحی و شرکتی بدهد. 

کوهساریان ادامه داد: با توجه به برآوردها حدودا ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر از پرستاران به صورت قرارداد شرکتی مشغول به فعالیت هستند. با توجه به مطرح شدن جذب ۱۰۰ هزار نیروی سلامت، امیدواریم درصد قابل توجهی (حداقل ۵۰ درصد) از این تعداد از پرستاران باشند. استخدام پرستاران یک امر استراتژیک است که با توجه به کمبود پرستار در کشور بسیار حائز اهمیت است و باید انجام شود. ما بارها پیگیری کردیم و امیدواریم با توجه به صحبت های انجام شده جذب نیروهای شرکتی به صورت استخدامی در سال ۱۴۰۱ به طور کامل انجام پذیرد.

کوهساریان گفت: متاسفانه در خصوص تعدیل نیروهای طرحی در کشور یک ظلم بزرگ اتفاق افتاده است. آنجایی که در اوج همه گیری کرونا دولت نیاز به کمک داشت، پرستاران بدون چشم داشتی به کمک دولت رفتند. از خانواده و دوستان خود دور شدند و به صورت ماهانه یا دوماهانه در بیمارستان قرنطینه می شدند تا سبب انتقال عفونت بین مردم نباشند. این پرستاران که در دوران کرونا جان در دست گرفتند و دل خود را با مهر به مردم گرم می کردند بعد از این ایام و وقتی شرایط پایدار شد، با سردی و به دور از وجدان عذرشان را خواستند. البته در هفته گذشته خبری مبنی بر حل مشکل استخدام ۴۰۰۰ هزار پرستار تعدیل شده مطرح شد ولی مکانیسم آن مشخص نیست. حال باید هرچه سریعتر مکانیسم جذب این عزیزان مشخص شود ، نباید مانند سایر مسائل نظام پرستاری این مسئله هم طولانی شود. وی افزود: همینطور باید شرایطی مهیا شود تا از بروکراسی پر دردسر اداری و دوباره کاری ها جلوگیری به عمل آید. این عزیزان در زمان کرونا امتحان پس داده اند. سخت گیری بیجا اصلا جایز نیست. ما پیگیر این مسئله هستیم و امیدواریم به زودی حل و فصل شود.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری تهران بیان کرد: وقتی پرستاران بعد از ۲۸ ماه مقابله با ویروس منحوس کرونا، تعرفه گذاری را به طور محسوس احساس نکردند، رنگ فوق العاده خاص را در احکام خود ندیدند و ۴۰۰۰ هزار پرستار طرحی و شرکتی از بیمارستان های دولتی وزارت بهداشت تعدیل شدند، باید هرچه سریع تر بحث استخدام صد هزار نفری به نتیجه برسد. قطعا پرستاری که در دوران کرونا ایثار و جانفشانی کرده و در مسیر سلامت جامعه ، مصداق عینی جهادگر فی سبیل الله است حق دارد نیروی فصلی نباشد و امنیت شغلی او برقرار شود.

شیرینی تعرفه های پرستاری را تلخ نکنید!

کوهساریان در خصوص قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری گفت: تعرفه خدمات پرستاری بعد از ۱۵ سال در آذرماه ۱۴۰۰ ابلاغ شد. بارها در مصاحبه های مختلف توسط مسئولین از وزیر بهداشت تا معاون توسعه و معاون پرستاری وزارت بهداشت مطرح شد که این قانون از دی ماه اجرایی میشود. البته خدارا شکر با پیگیری های نظام پرستاری تعرفه گذاری در بودجه سال جاری دارای ردیف مستقل شد. 

وی تصریح کرد: اما دو نکته در این خصوص از اهم موارد است، اول آنکه با توجه به تعویق ۱۵ ساله قانون و تاکیدات مقام معظم رهبری در دو سال متوالی در خصوص اجرا شدن تعرفه گذاری خدمات پرستاری، تعلل بیشتر از این جایز نیست. مسئولین نباید با کارشکنی و اهمال کاری امید برافروخته شده در دل و جان پرستاران را به نا امیدی تبدیل کنند. در همین مسیر نظام پرستاری هم از مسئولین مطالبه گر است و هم در کنار مسئولین و کمک حال ایشان است. نکته دوم هم در خصوص اجرای صحیح و بی عیب و نقص این قانون است. چه قوانین خوبی که به دلیل روش بد اجرای آن از رسالت اولیه خود فاصله گرفته و به ضد اهداف اولیه اش تبدیل شده است. به همین جهت لحظه لحظه اجرای تعرفه گذاری خدمات پرستاری را رصد می کنیم و کوچک ترین اخلالی را در روند اجرای این قانون نمی پذیریم.

admin

پست های مرتبط

دوره آموزشی حضوری و آنلاین NICU

آموزش هیئت مدیره نظام پرستاری تهران برگزار می کند  دوره آموزشی حضوری…

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

دوره آموزشی حضوری و آنلاین CRRT

آموزش هیئت مدیره نظام پرستاری تهران برگزار می کند  دوره آموزشی حضوری…

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

برپایی غرفه سلامت به مناسبت هفته سلامت توسط هیئت مدیره نظام پرستاری تهران

به گزارش روابط عمومی هیئت مدیره نظام پرستاری تهران به مناسبت هفته…

دیدگاهتان را بنویسید